Slaapproblemen

Jongeren leven in een drukke periode waarin het vaak draait om presteren. School vraagt veel aandacht en social media neemt een (groot) deel van de tijd in beslag. Het brein wordt hierdoor voortdurend belast met prikkels. Wanneer de balans tussen inspannen en ontspannen is verstoord kunnen er slaapproblemen ontstaan.

Een chronisch slaaptekort kan grote gevolgen hebben voor hoe je je lichamelijk en geestelijk voelt. Wanneer je energietank leeg raakt en je niet voldoende bijtankt door goed te slapen, ontstaan er allerlei oververmoeidheidsklachten zoals slechte concentratie, snel geïrriteerd, vergeetachtigheid, besluitloosheid, verlaagde weerstand (snel ziek/ verkouden), stress in de nacht (ik móet slapen). Een tekort aan slaap heeft een verband met het ontstaan van onverklaarde lichamelijke klachten (SOLK).
Om weer grip te krijgen op een goede nachtrust is het vaak noodzakelijk om te weten te komen waardoor het slaapprobleem ontstaan is en wat je kunt doen om je nachtrust te verbeteren.

Wat kunnen wij voor jou doen?  
We gaan samen aan de slag om alle factoren die met het slaapprobleem te maken hebben in kaart te brengen zoals beweging, eet- en drinkgewoonten, slaapgewoonten en gedachtenpatronen etc.
Door middel van educatie over gezond slaapgedrag, het vinden van een balans tussen inspanning en ontspanning, waarbij er aandacht is voor lichaam, gevoel en denken, helpen we jongeren en kinderen op weg naar een gezond slaappatroon.

Voor wie is deze therapie geschikt?
Voor alle kinderen en jongeren die last ondervinden van het slecht slapen.
Mogelijke indicaties voor slaaptherapie zijn: inslaapproblemen, doorslaapproblemen, te vroeg wakker worden, nachtmerries of vaak wakker worden door pijn of piekeren.